sobota, 22 grudnia 2012

Przedświątecznie

"Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu."
Ten cytat chodzi za mną już od paru dni. Niby w to wierzyłam, ale już zdążyłam się przekonać, że rzeczywistość zmywa złudzenia i staję taka, jaka jestem przed każdym dniem. Nie potrafię patrzeć sercem.

***
Przeczytałam kolejną powieść C.S. Lewisa. Powieść, w której autor woła do Boga: dlaczego? Ceniony człowiek w świecie nauki i apologeta chrześcijaństwa przyznaje, że nic nie rozumie. Wszystkie filozoficzne teorie rozsypują się w drobny mak, gdy przychodzi cierpienie.

"Jeden Bóg wie, ile w mojej wierze było wyobraźni, a ile w mojej miłości egoizmu." Sparafrazowałam to zdanie, pisząc w pamiętniku: Jeden Bóg wie, ile w mojej wierze JEST wyobraźni, a ile w mojej miłości JEST egoizmu.

Powieść wstrząsnęła szczerością.

 ***
Nie wiem, co mogłabym opowiadać o sobie, swoich doświadczeniach, radościach i smutkach. We mnie wiele się dzieje, lecz tylko wewnątrz, na zewnątrz jest cisza.

Rekolekcje były. Spowiedź była. I zdania dwa zapamiętane:
1) A co Ty będziesz robić, jak dorośniesz? (zasłyszane w kościele dominikanów)
2)  Strach przed czymś to bałwochwalstwo, bo z tego czegoś robisz Boga. On jest wszechmogący i silniejszy od tego, czego się boisz. (w kościele św. Anny)

Papieskie "nie lękajcie się" nabrało dla mnie nowego znaczenia. Potrzebne były mi te słowa, mnie ciąganej po psychiatrach, mnie z zapisanymi w kartotece choroby stanami lękowymi. Mnie, wszystkim się przejmującej i za każdym silniejszym podmuchem wiatru: drżącej.

***
Dzieliłam się opłatkiem, nosiłam go ze sobą na uczelnię od środy do piątku, przez trzy dni. Łamał mi się między zeszytami, sypał. Taka nieporadna jestem. ;) Ale jest dobrze, świątecznie.

Wesołych Świąt! :)

3 komentarze:

  1. Dwa zdania bardzo mądre i warte zapamiętania, szczególnie to drugie ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Więć życzę Ci, abyś nie lękała się! Zdrowych i wesołych Świąt. Przeżytych z Bogiem i najbliższymi.

    OdpowiedzUsuń
  3. Najserdeczniejsze życzenia pogodnych, wesołych świąt!

    OdpowiedzUsuń